柳幸典

柳幸典 | Yanagi Yukinori

1986年より蟻を使った作品など、美術のシステムの外で〈移動〉を切り口に発表を開始。「第45回ヴェネチア・ビエンナーレ」(1993年)のアペルト部門で日本人初の受賞。以降ニューヨークにスタジオを構え「サンパウロ・ビエンナーレ」(1996年)「ビエンナーレ・ド・リヨン」(1997年)など多数の国際展に招待される。「ホイットニー・バイアニュアル」(2000年)ではニューヨーク在住の外国人として初めて選ばれた。1995年に岡山県犬島で「犬島アートプロジェクト」を着想し13年かけて2008年に「犬島精錬所美術館」を完成させる。2005年より「広島アートプロジェクト」を立ち上げ、被曝遊休施設をアートによって有効利用するプロジェクトを実施。2012年広島県尾道市の離島「百島」の廃校となった中学校の校舎を拠点に『ART BASE百島』を発足する。近年は横浜・BankART1929での個展「Wandering Position」(2016年)を皮切りに「シドニー・ビエンナーレ」(2018年)など国内外で大掛かりなプロジェクトを展開している。

From 1986, Yanagi began to exhibit artwork such as those using ants and soil balls that represent dung beetle rolled balls, addressing the issues of “movement” from the perspective of an outsider of the art world’s system. He moved to New York and started to work internationally after being awarded the Aperto Award at the 45th Venice Biennale in 1993. Yanagi’s works were in numerous international exhibitions including Bienal de São Paulo (Brazil) in 1996, la Biennale de Lyon (France) in 1996, and Whitney Biennial (U.S.A) in 2000. In 2008, he completed his long-term project, “Inujima Seirensho Art Museum” in Okayama. In 2012, he founded ART BASE MOMOSHIMA, an art center located in a former junior high school building on a remote island MOMOSHIMA in Onomichi city.
His recent projects includes a solo exhibition "Wandering Position" at BankART1929 (2016) and large-scale site-specific works at the 21th Biennale of Sydney. (2018)