榎忠

榎忠|Chu Enoki

1944年香川県善通寺市生まれ。60年代後半から関西を中心に活動。前衛グループ「JAPAN KOBE ZERO」での活動(1970~76年)を経た後、街中での会場探しからはじめ、自ら展覧会全体を作り上げることを行ってきた。型破りなパフォーマンスや、銃や大砲などを扱った作品、金属の廃材に新しい生命を吹き込んだ作品など、独自の世界を展開。 代表作「ハンガリー国にハンガリ(半刈り)で行く」(1977年)、パフォーマンス「バー・ローズ・チュウ」(1979年)をはじめ、個展「その男、榎忠」(キリンプラザ大阪 2006年)、「ギュウとチュウ ―篠原有司男と榎忠―」(豊田市美術館 2007年)、「六本木クロッシング」(森美術館 2007年)、個展「榎忠展 美術館を野生化する」(兵庫県立美術館 2011年) 、「釜山ビエンナーレ2016」(釜山市立美術館 2016年)、「海と山のアート回廊」(浄土寺/尾道 2017年)など。美術館やギャラリーに限ることなく、現在も神戸を拠点に活動を続けている。

Chu Enoki was born in Zentsuji, Kagawa in 1944. He started to work mainly in the Kansai area from the late 60’s. After working as a member of an Avant-garde group Japan Kobe Zero from 1970 to 1976, Enoki started to organize exhibitions all on his own. He even sought out a site for his show in city centers. Enoki has developed his own world by various projects from unconventional performances to artworks using guns and a cannon and others bringing new life to metal waste. His representative works include “Going to Hungary with HANGARI” (1977) and Performance “BAR ROSE CHU” (1979). Enoki has shown his works in solo exhibitions “Enoki Chu” (Kirin Plaza Osaka, 2006) and “Enoki Chu, Unleashing the Museum” (Hyogo Prefectural Museum of Art, 2011). Enoki’s works have also been exhibited in group exhibitions such as “Gyu and Chu: Ushio Shinohara and Chu Enoki” (Toyota Municipal Museum of Art, 2007), “Roppongi Crossing 2007” (Mori Art Museum, 2007), “A Corridor of Art through the Mountains and Seas” (Jodoji, Onomachi, Hiroshima, 2017). Enoki resides and works in Kobe. The sites he chooses for his artistic activities are sometimes beyond limited spaces of museums and galleries.